Mijn naam is Brabant Water. Ik voorzie 2.4 miljoen Brabanders van Water. Een eerste levensbehoefte. Mijn klanten kunnen niet bij me weg, tenzij ze verhuizen naar een andere regio. Dat is wel zo gemakkelijk.
Ik heb mijn missie op de website geschreven. Mijn missie
kent begrippen, staat er. ‘Begrippen als klantgerichtheid, kostenbewustzijn,
gezondheid, veiligheid en zorg voor onze omgeving.’
Een goed verstaander hoeft niet verder te lezen, want een
missie die begrippen kent, die bestaat niet.
Een visie heb ik niet.
Ik stel me voor door trots te vermelden hoeveel mensen
afhankelijk van me zijn. Daarna volgen twee jubelende alinea’s over hoe
bereikbaar ik ben per telefoon. Dat is heel fijn, mensen die me bellen hoeven
niet lang te wachten.
Ik stuur geen rekeningen achteraf, ik word vooraf betaald.
Die voorschotten gaan via automatische incasso. Dat is
lekker gemakkelijk.
Als iemand z’n voorschot niet betaalt, stuur ik een
aanmaning. Sommige mensen reageren daar niet op. Misschien zijn ze lui.
Misschien zijn ze slordig. Misschien kunnen ze het bedrag niet betalen. Dat
weet ik natuurlijk niet. Het is niet mijn zaak.
De maand daarna krijg ik betaald en de maand daarop ook. Het
gaat over € 77,-.
Na drie maanden vind ik het welletjes. Ik stuur een van mijn
mensen naar dat adres met een simpele boodschap: dokken of ik sluit je af.
Daarop zet ik een boete van € 74,50. Gewoon omdat het kan.
Mijn missie die niet bestaat, kent namelijk het begrip
maatschappelijke verantwoordelijkheid niet. Ik wil geld als water.
Dat er zoiets bestaat als een gangbaar maximum tarief voor
incassokosten, dat weten mijn klanten toch niet. Tot een bedrag van € 250,- kan
ik namelijk maar € 44,03 boete opleggen, vindt de rechter. En per 1 juli zelfs
nog minder: maximaal 15%. Dat is dus € 11,55 over € 77-.
Het is niet bij me opgekomen om deze nieuwe regel eerder toe
te passen. Ik ben gekke Henkie niet. Ik ben Brabant Water. Ik voorzie 2.4
miljoen mensen van drinkwater en zij moeten mij daarvoor betalen. Als je me
wilt spreken, neem ik zeker binnen 30 seconden de telefoon op. De mevrouw aan
de telefoon weet dat er binnenkort iets verandert bij het opleggen van boetes,
maar hoe dat precies in elkaar zit, dat is haar nog niet verteld.
Als je een klacht wil indienen, noteert ze dat en je krijgt
er een schriftelijke bevestiging van. Die komt waarschijnlijk tegelijkertijd
met de monteur die de kraan dichtdraait omdat je € 77,- bent vergeten te
betalen en de zeven dagen tijd die je nu hebt om het bedrag op de rekening van
Brabant Water te krijgen, je geld tussen de banken in hangt. Tenzij je
natuurlijk naar het postkantoor loopt, nog wat extra euri’s neerlegt en met
spoed het dreigende watertekort afwendt.
Gelukkig regent het.
###
###
Geen opmerkingen:
Een reactie posten