De lijn neemt steeds een andere weg, splitst
en kruist, tot er geen houden meer aan is.
Vrij naar Sigrid Adriaens
Vrij naar Sigrid Adriaens
Kai Kuper, Shivers down my spine, 2015. Potlood op papier |
Ze plaatst een enthousiaste melding op
Facebook met een foto van het programma van Drawing
Front. En, daar staat zijn naam, de naam van de Vlaming die door een mossel in
zijn neus werd gebeten en zich sindsdien niet meer aan een etentje bij ons
heeft gewaagd. Mosselen moeten goed gekookt zijn, zeker wanneer je tafelt met
de zuiderburen. Ronny Delrue zal in Diepenheim spreken over gecontroleerde
ongecontroleerdheid bij het tekenen en tekenafspraken maken in de werkplaats.
De kennismaking van tekeningen leidde tot een
gezamenlijke tentoonstelling met de titel: ‘Van twee kanten bekeken, Ronny
Delrue ontmoet Sigrid Adriaens’. Ik schreef in de catalogus.
De lijn loopt over de rand van het papier af
Sigrid Adriaens overleed op 3 maart 1995. Ze
liep over de rand. Haar atelier is inmiddels opgeruimd. Dat was in Amsterdam.
Ze overleed jong, 23 jaar. Te jong? Men zou zeggen van wel, gemeten in de tijd
waarin wij meten. Maar hoe relevant is de tijd die de klok ons voor tikt? Er
bestaat nog een andere tijd, een tijd onder de tijd. De tijd die niet voorbij
gaat. De tijd waarover Michel Seuphor schreef; ‘Et je suis lá bien plus a l’aise que parmi tout ce qui passe si vite,
si vite…’ De tijd die door de Grieken ook wel als Kairos werd aangeduid en
Kairos laat zich niet vangen in uurwerken, in verleden of toekomst. Kairos is
het moment en de kans. Haar werk aanziend, leefde Sigrid met Kairos.
Ze was een veelvraat, een veelvraat van
beelden. Zoekend naar hun wezen, vormen verkennend, ritmes zoekend.
Waarschijnlijk heeft ze zich afgevraagd wat het was dat een ding of een mens
bepaalde. Waar de kern van bestaan ligt. Welke lijnen de kop maken en welke de
boom. Welke lijnen kun je weglaten? Welke kun je toevoegen? Voor Sigrid lag
niets vast. De wereld lag open en betekenissen konden op slag veranderen door
een kleur of door een lijn.
Ze heeft een vol en rijk leven gehad,
gecreëerd door zichzelf, ieder moment gepakt en onderzocht. Voelde ze dat
Chronos maar zo weinig uren voor haar in voorraad had?
Sigrid Adriaens, tekening, 1991. 90x60 cm, potlood op papier |
Zó keek Sigrid, met intense blik zoekend naar
het wezenlijke. En dezelfde intensiteit waarmee ze keek,wist ze over te dragen
op materiaal. Het lijkt wel of ze alles gebruikte wat haar voorhanden kwam
zonder zich te bekommeren over regels en duurzaamheid.
‘Ik wou dat ik dat meiske gekend had?’,
verzuchtte de Vlaming Ronny Delrue toen hij voor de eerste maal in aanraking
kwam met haar werk.
Ronny Delrue is van belang voor Sigrid en
Sigrid evenzeer voor hem. Thuis, in het huis van haar moeder werd ze omringd door kunst. Velerlei Vlaamse kunst, waaronder schilderijen van Delrue, en dat
heeft zijn sporen nagelaten.
Toen de moeder de Herculestaak verrichtte en
zich boog over de nalatenschap van haar dochter, vond ze vingerwijzingen naar
de werken in haar eigen huis. Ze had dit nooit eerder zo gezien.
Twee koppen van Sigrid, na haar dood
ingelijst, gelijken twee koppen na haar dood gemaakt door Delrue. De ontmoeting
tussen Ronny en Sigrid wachtte op actualisatie. Delrue zal dit gevoeld hebben
en stelde een expositie voor. De Vlaamse kunstenaar en het jonge meisje
verenigen zich over de dood, over het leven heen, als een klassieke
liefdesgeschiedenis. Het lef waarmee Sigrid zich aan haar werk wijdde is tot
dan toe besloten gebleven tussen de muren van haar atelier.
Grote mappen, rollen, stapels lijsten, foto’s,
dia’s en krabbels. Sigrid lijkt een archivaris van het leven. Koorddansend over
de lijnen der betekenissen. Het is haar kracht dat haar werk zoveel meer is dan
een dagboek. Een dagboek dat intrigerend kan zijn en persoonlijk is. Haar
archief bevat kleinere zaken dan de kleine besoignes van alledag, grotere zaken
dan de omvang van een ego. Het toont fascinatie voor de wereld en de
onberekenbaarheid van het leven. Alles wat haar blik kon verruimen, vorm,
muziek, kleur, literatuur, theater, alles greep ze aan en doorleefde ze. Sigrid
wilde over het randje kijken om waarheid te vinden in de kluwen van
verhaallijnen, in de wirwar van illusies, met alle risico’s van dien.
We kunnen niet zeggen dat ze klaar was, toen
ze stierf. Er ligt nog een schat aan ruwe diamanten, schetsen, onuitgewerkte
ideeën. Er ligt nog een Atlantis onder de wereld dat ze ongetwijfeld had willen
ontdekken. Maar zoals ze zelf op een tekening schreef; ‘Lijn waarvan telkens
een deel een andere weg neemt en waardoor de basislijn met een lus het deel
weer terug naar zich toe trekt, maar steeds meer splitst de lijn zich af, tot
het op ’t laatst niet meer te houden is’. De lijn loopt over de rand van het
papier af, en laat een prachtige tekening achter.
Uit: Van twee kanten bekeken, Ronny Delrue
ontmoet Sigrid Adriaens
Catalogus van de gelijknamige tentoonstelling,
Stichting Quartair, Den Haag
Uitgave van Arte Bene, Den Haag, 2002
Auteur: Caro Sicking
Auteur: Caro Sicking
Geen opmerkingen:
Een reactie posten