woensdag 9 juni 2010

Persbericht ANP: COA trots op destructie jonge levens








































Het originele persbericht dat vandaag om 10.24h op ANP perssupport verscheen. Kort gezegd komt het erop neer dat instituten (overheidsorganen) zichzelf en zelfgeschreven regels toetsen onder de noemer Trias Politica en mensen er niet toe doen. De wijze waarop de Nederlandse overheid de jonge Ethiopische circusartiesten van Afrisinia behandelt, is daar exemplarisch voor.

zondag 6 juni 2010

1 A4 over het werk van Joost Sicking



Paard voor de kinderen, mixed media, 75x120cm, 1967

De schilderijen van Joost (1932 – 1986) hebben hun bestaan te danken aan een voortdurende poging om dat te ontdekken wat alleen een schilderij kan ontdekken: Anders kijken (3+3=7 is beeldend gezien een beter kloppende som dan 3+3=6). Je door beelden een mening vormen over een veranderende samenleving en steeds opnieuw je plaats daarin bepalen. Bewust dialoog en discussie aangaan, niet alleen om te overtuigen, maar ook om overtuigd te worden.

Hij boog zich door de jaren heen over de zeggingskracht van kleur. Waarom rood gebruiken? Waarom wit? Wit is geen kleur, maar onontbeerlijk en altijd aanwezig. Hoe werkt de combinatie van kleuren in een compositie? Hij vroeg zich af waarin de overtuiging van vorm huist. Letters zijn sociaal, je kunt ze aaneenrijgen. Cijfers zijn a-sociale vormen, ze staan altijd los van elkaar. Wat is het belang van een lijn of vlak? Zoek ik rust of beweging in dit beeld? Waarin zit de betekenis van de compositie? In het ritme van drukwerk onderbroken door gepassioneerde grillige figuratie in Oost-Indisch zwart. Diepte of juist niet? Een doek is in essentie een plat vlak, waardoor perspectief kan leiden tot onechtheid. Maar niet altijd...

Joost vertelde geen verhaaltjes. Hij leverde wel commentaar op de samenleving en zijn directe omgeving. ‘Mijn werk gaat over seks, religie en macht,’ zei hij eens tegen Lambert Tegenbosch voor de Volkskrant. Algemeen menselijke worstelingen door de jaren heen dus. Want nog steeds wordt onze samenleving gevormd door seks, religie en macht.

Joost probeerde zich een mening te vormen en betekenis aan zijn leven te geven door zijn schilderijen. En door te tekenen. De tekeningen zijn de vingeroefeningen, het dagboek, de voorlopers, de routekaarten waarlangs de schilderijen hun weg vonden, waarna de schilder volgde. Hij bereikte nooit de eindbestemming, wilde dat ook niet. Een veranderende omgeving vraagt om voortdurend (zelf)onderzoek en wisselend paradigma.

Meer info: www.sicking.nl / monografie getiteld: Joost Sicking / Caro Sicking – caro@woordwerk.net - 06.22455448

vrijdag 4 juni 2010

Mooie Meiden



Ze vormen nog steeds een familie en rijden met hun rijbewijzen in hun auto’s op zon- en feestdagen naar elkaar. Ze zijn een bedrijf begonnen, werken op ambassades en in hotels of in de zorg. Ze zijn zelfstandig en zelfbewust. Ze betalen belasting en lopen de avondvierdaagse met hun kinderen.

De vrouwen komen uit China, voormalige Sovjet Unie, Balkan, Nigeria, Cameroen, Soedan, Honduras, Liberia, Congo, Ethiopië, Eritrea, Oekraïne, Sierra Leone, Togo, Azerbeidzjan, Armenië, Algerije, Marokko, Syrië, Iran, Irak. Ze hebben alle leeftijden, kleuren, geloven en nationaliteiten. Ze waren illegaal, kansloos en vooral ongewenst. Ze leefden samen. De wereld verzameld in één opvang. Een wereld van verschil en gelijkwaardigheid. De Verenigde Naties kan van hen leren.

Nu hebben ze dezelfde nationaliteit: de Nederlandse. Ze dragen dagelijks bij aan de samenleving. Het kleine jongetje dat elf jaar geleden geboren werd uit een illegale moeder, spreekt drie talen vloeiend: Nederlands, Spaans en Engels. Het tweelingzusje uit Togo dat op acht jarige leeftijd met haar moeder en twee broers door de IND op straat gezet werd, doet eindexamen Havo en werkt bij de Hema. Ook zij is meertalig opgevoed en kan zowel Nederlands als Frans haar moedertaal noemen.

Hun moeders, zoals gezegd, zijn energiek en gedreven. Ze werken, hebben eigen bedrijven, draaien mee op scholen, vieren Sinterklaas, lopen de avondvierdaagse, lezen ’s avonds voor, doen boodschappen voor een oude buurvrouw, hebben Nederlandse vrienden en vriendinnen, kunnen fietsen en zwemmen, betalen belasting, en ja, ze spreken Nederlands.

En weer laait het debat op: over immigranten. Wat een onzin!

donderdag 3 juni 2010

Wat zegt een 1e zin?

DE VOLKSKRANT
ZATERDAG 15 MEI 2010
NIEUWS


Ik zink in de slaapbank en kijk rond in
het kleine appartement van mijn
moeder. De vrouw die ik vroeger

vasthield om te voorkomen dat ze weg
zou waaien had het meest winderige
hoekje van Europa uitgekozen om te
wonen, Tarifa.

Uit Nin: door Caro Sicking.
Uitgave van Studio nonfiXe.

Hoofdstuk 1 lezen

Nin thuisbezorgd (€ 10,50 ex verzendkosten) ISBN: 978.94.90665.01.2

Nin als ebook ontvangen (€ 6,95) ISBN: 978.94.90665.02.9


woensdag 2 juni 2010

Joost Sicking bij dag




Daglicht is onverbiddelijk. Tijd ook. Een schilderij dat veertig jaar na dato nog actueel is, discussie en dialoog ontlokt, bewondering of afgrijzen oproept en de volle zon beconcurreert, is zowel universeel als authentiek. Deze combinatie van eigenschappen onderscheidt kunst van nijverheid. Zo’n schilderij is krachtig.

Werk van Joost te zien bij Team Notarissen, Avenue Ceramique 105, 6221 KV Maastricht. www.teamnotarissen.nl
Website van Joost: www.sicking.nl

dinsdag 18 mei 2010

De schrijver en de schoonmaker





















De schoonmaker: Eindelijk is hij overal vanaf, van zijn vrouw, van zijn bedrijf, van zijn geld. Hij zit op zijn landje in de aardewoning die hij voor zijn dochters bouwde. Grijze piekharen warrig op zijn hoofd. Twee honden aan zijn voeten. Het hout voor vandaag is al gekapt. De beesten hebben hun voer gekregen en rijpe tomaten uit de kleine kas lonken als ontbijt. Vandaag is het op de dag af vijftien jaar geleden dat een hartaanval zijn leven redde.

De schrijver: Hij was een krachtige journalist die ervan hield om nieuws te maken. In staat om kabinetten ten val te brengen, behept met dezelfde bravoure en met hetzelfde zwak voor vrouwen als de schoonmaker. Ook hij werd getroffen in zijn hart, twee maal. De eerste inslag was een grote liefde, die hem voor altijd trillend zou laten. De tweede bliksem was haar dood.

###

Twee mannen zitten op een schommelbank voor een glazen pui. De halfronde aardewoning luiert als een warme lome baarmoeder achter hen. Het dak van de woning groeit schuin omhoog uit het omringende weiland. Sedum en gras maken het onzichtbaar vanuit de lucht. Er bovenop, tegen de hoogste rand ligt een zwarte hond te slapen. Een merel zingt zijn avondlied in het oor van de hond, wiens witte neus krult door het vrolijke geluid. Achter het aardschip kwaken kikkers in een poel en vangen muggen. Ook daar zijn honden, ze kauwen op takken.
De mannen zullen begin zestig zijn. Een heeft wilde grijze krullen. Dat is de schrijver. De piekharen van de schoonmaker staan warrig op diens hoofd. Van een afstand kun je zien dat deze mannen een speciaal verbond hebben. Ze spreken met hun harten, zonder woorden, tot elkaar. De schoonmaker draait een shagje, terwijl de schrijver muziek zoekt op zijn i pod. In de schemering is nog net te zien hoe schapen en een ezel zich klaarmaken voor de nacht.

De mannen hebben een lange reis achter de rug, waarvan grote delen samen zijn afgelegd. Het zijn mooie mannen die door vrouwen interessant gevonden worden. Ook door jonge vrouwen. Toen ze zelf nog jong waren, was vrouwenjacht hun lust en leven. Ze wedijverden om de aandacht van elke mooie vrouw en schepten tegen elkaar op over hun overwinningen. Het verhaal was immer kleurrijker en spannender dan de werkelijkheid. Zo probeerden ze indruk op elkaar en op zichzelf te maken. Geld, competitie en vrouwen, daarom draaide het leven van de branieschoppers. Ze pronkten met hun viriliteit als hanen met hun veren. Ze smeten met hun energie alsof ze de zon zelf waren. En ze waren onoverwinnelijk. Tot het ondenkbare gebeurde: hun harten veranderden de spelregels.

De schoonmaker werd letterlijk getroffen. Op de tennisbaan tijdens een bloedhete dag in mei hield zijn hart ermee op. Het wilde niet meer kloppen voor een beroerd huwelijk vol leugens. Het hart van de schoonmaker had genoeg van de statusangst die het opjoeg naar meer, groter en sneller. Het zat verstopt met oppervlakkige veroveringen in sauna’s en op hockeyclubs.
De schrijver zag dat de match gespeeld was. Zo’n overwinning wilde hij niet halen. Terwijl de schoonmaker half uit het raam hing, happend naar lucht, slalomde hij met duizelingwekkende snelheid door de avondspits en bereikte net op tijd het ziekenhuis.
Voor de schoonmaker begon de zoektocht naar het waarachtige in de intensive care aan de hartbewaking.

De jaren des onderscheids vingen eveneens aan voor de schrijver. Het ondenkbare gebeurde opnieuw. Ook zijn hart werd getroffen. Een allesverzengende liefde vernietigde zijn, op het oog goede, huwelijk. Hij belandde in een tweestrijd die hij niet kon winnen. Verantwoordelijkheid en vrijheid vochten in hem. Hij kreeg zware windstoten in zijn arm. Zijn hand begon te trillen. Zijn houding werd stram en zijn hoofd boog voorover naar de slepende voeten. ‘Parkinson’, zei de arts.

Beide hanen verloren hun veren. Nu begon de strijd pas echt. Tussen verbittering en geluk, tussen buigen of breken. Ze verloren elkaar een tijdje uit het oog, de maten, allebei vermoedend dat de ander zijn oude leventje met bravoure voortzette. Maar ze gingen parallelle wegen en zelfonderzoek leidde tot gelijke inzichten.
De schrijver richtte zijn hoofd en onderzocht manieren om zichzelf opnieuw uit te vinden en aan te sturen. Zijn handicap verzachtte zijn competitieve karakter en zijn inlevingsvermogen groeide. Hij ontwikkelde een nieuw zintuig en kon woorden horen die niet gezegd, maar wel bedoeld werden.
De schoonmaker richtte zijn handen. Hij ruimde alle materie weg. Hij wierp de patserigheid als een te klein vel van zijn schouders. Kapte zich uit zijn ongelukkige huwelijk en leerde mediteren. Ook hij ontwikkelde een gevoel voor ongesproken taal.
Toen de vrienden elkaar weer ontmoetten, herkenden ze elkaar aan het hart. De zwartharige liefde van de schrijver werd een maatje van de schoonmaker. Ze vormden gedrieën een pact, geschreven in leem en bezegeld met een geboorte.

Toen de liefde van de schrijver een plotse dood stierf, brak zijn hart en ook in het hart van de schoonmaker ontstond een gat. Ze moesten weer op zoek. Deze reis maken ze samen. Naar het einde van de nacht.
Twee mannen en zes honden, de nakomelingen die de bezegeling van het lemen pact vormen. Ze lopen iedere dag samen door lange bossen, hun honden spelend om hen heen. Ze bespreken filosofie en vooral het leven. Ze worden nagekeken in dorpen.
Soms zien mensen een vrouw met zwarte haren tussen hen lopen. Ze neemt beiden bij de arm en fluit naar de honden. Dan glimlachen de schrijver en de schoonmaker.

maandag 3 mei 2010

Joost Sicking in Maastricht SOOOOOON!

Detail of a drawing Joost made in the seventies. There will be paintings at the exhibition too. Right across the Bonnefantenmuseum in Maastricht, in a tremendous light space that is being prepared as we talk.