zondag 12 februari 2012

De egotripperij voorbij

Emancipatie is geen vrouwending meer. Dat denken we nog steeds van wel. Maar er is een toenemend, angstaanjagend groot leger verongelijkte mannen dat begint te zeuren over gebrek aan erkenning. Net als de huisvrouw uit 1950.
Die kerels die maar denken recht te hebben - Ik wil neuken! - omdat hun moeder ze pamperde, voelen zich steeds maar weer afgewezen, want de vrouw negeert hun dwingelandij. En, och arm, ze snappen het echt niet. Gewend aan de rol Zon waarnaar de Zonnebloem zich richt, voelen ze zich miserabel wanneer de Zonnebloem af en toe een andere kant opgroeit.
Vijftigers, groei op! Get a life! Je bent kalend en traag. Niks mis mee, maar verwacht geen sterrenstatus met je dikke buik. Grow up! Word een vent. Ben klaar met IK WIL. Een beetje man, zo ook een beetje vrouw, is de egotripperij voorbij.
Of je ex nu alimentatie wil, of je tweede leg begint te lijken op de eerste, of je baas klaarstaat met het rietje om op je vingers te tikken, wees gewoon een vent en doe wat je moet doen, omdat je dat wil, omdat je daarin gelooft. En stop met zeiken!

###

dinsdag 7 februari 2012

Omdat ze het niet kunnen bedenken

Twee kassa's open. Voor allebei verzamelt zich een rij. Bij de ene klinkt een waarschuwende piep. Oeps een pasje dat het niet doet, verkeerde pincode, onvoldoende saldo, iets. Genoeg in ieder geval om de ervaren super- marktganger voor de andere kassa te doen kiezen.

Een forse blondine, die haar boodschappen al heeft uitgestald op de band, zucht. Heeft zij weer, dit kan nog lang gaan duren. De kleine zwarte man voor haar glimlacht verontschuldigend. 'I have money.'

Je ziet van kilometers afstand dat hij op het AZC woont. Zelfs als je hem niet in de ogen kunt kijken, die dof geworden zijn van de hopeloosheid. Je ziet het aan zijn houding, de onwennigheid waarmee hij zich beweegt door de felverlichte super. Het klinkert van zijn blauwe jas, die niet past, niet staat, een afdankertje, maar wel warm met dit koude weer. 'Ik ben asielzoeker' is te lezen op alles wat de enige zwarte man in deze Albert Hein vanavond uitstraalt. Hij heeft met zorg twee bakjes yoghurt uitgekozen en die gaat hij nu afrekenen. 'Dat is dan € 0,85.'

Maar zijn pasje wil niet. Het meisje achter de kassa: 'U heeft onvoldoende saldo. Spreekt u Nederlands?' De man wordt langzaam nog kleiner, terwijl de rij achter hem groeit, evenals het ongenoegen van de shoppers dat met gepast gekuch en veelbetekenende blikken uitgewisseld wordt.

De teamleider komt erbij en leidt hem zachtjes naar een pinautomaat van de bank, zodat hij zijn saldo kan controleren. De pakken yoghurt staan als fremdkörper naast de kassa. Maar de blondine kan nu tenminste haar €75,- aan boodschappen afrekenen, muppetpunten incasseren en inladen, evenals de man die nog even snel een paar pakken melk kwam halen en terloops ook een fles wijn en zakje noten meenam omdat ze in de bonus waren. En na hem de spitse gehaaste dame op hakken die een eenpersoonsmaaltijd combineert met appelflappen (ook bonus) en snacks voor haar kat.

Dit is Nederland. Niemand komt op het idee om die 85 cent even snel te betalen, zodat die man zijn yoghurt heeft en er geen wachtrij ontstaat. Niet omdat ze het niet kunnen of willen, gewoon omdat ze het niet bedenken, omdat boodschappen kennelijk dingen zijn die je zelf moet betalen. Als aan de kassa blijkt dat je pinpas niet werkt, ben je een loser. We houden niet van losers. We zijn voorgeprogrammeerde denkers, die alleen empathie opbrengen als de setting klopt. Een goed burger koopt wel eens een Zelfkrant, schenkt maandelijks aan een goed doel en als er ergens een echte ramp is die de tv haalt, schenkt de goede burger weer.

Was hij bij de ingang van de supermarkt gaan staan met zijn hand open, dan had de man waarschijnlijk een veelvoud opgehaald van de 85 cent die hij moet betalen. Dat was een duidelijk toneel geweest: hij - bedelaar, ik - gulle gever. Maar dat heeft hij niet gedaan. Daar is hij te trots voor. Het is niet eens in hem opgekomen. COA zou vandaag zijn eetgeld overmaken. Hij heeft drie kilometer door de kou gelopen om de zuivel voor zijn dochtertje te kopen. Nu loopt hij dezelfde afstand terug. Zonder yoghurt. Het is min zes graden, nog niet zo ver onder nul als de temperatuur van onze samenleving.

###

reactie van een facebookvriend: Made me think of your recent post about human behaviour in the supermarket queue. When things are out of their ususal context... etc. The other extreme. It's nice when you can get back to 'normal' life and sell seats at 100 USD the next day, though.
This is so awesome. Please take a moment to read:

A man sat at a metro station in Washington DC and started to play the violin; it was a cold January morning. He played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time, since it was rush hour, it was calculated that 1,100 people went through the station, most of them on their way to work.

Three minutes went by, and a middle aged man noticed there was musician playing. He slowed his pace, and stopped for a few seconds, and then hurried up to meet his schedule.

A minute later, the violinist received his first dollar tip: a woman threw the money in the till and without stopping, and continued to walk.

A few minutes later, someone leaned against the wall to listen to him, but the man looked at his watch and started to walk again. Clearly he was late for work.

The one who paid the most attention was a 3 year old boy. His mother tagged him along, hurried, but the kid stopped to look at the violinist. Finally, the mother pushed hard, and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. All the parents, without exception, forced them to move on.

In the 45 minutes the musician played, only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money, but continued to walk their normal pace. He collected $32. When he finished playing and silence took over, no one noticed it. No one applauded, nor was there any recognition.

No one knew this, but the violinist was Joshua Bell, one of the most talented musicians in the world. He had just played one of the most intricate pieces ever written, on a violin worth $3.5 million dollars.

Two days before his playing in the subway, Joshua Bell sold out at a theater in Boston where the seats averaged $100.

This is a real story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste, and priorities of people. The outlines were: in a commonplace environment at an inappropriate hour: Do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize the talent in an unexpected context?

One of the possible conclusions from this experience could be:

If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world playing the best music ever written, how many other things are we missing?







.

maandag 6 februari 2012

Vind ik leuk

De kinder champagne staat op tafel, gekoeld en wel. Tien kaarsjes in de taart, paars, oranje, geel, groen, knallende kleuren die vragen om ontstoken te worden. Het meisje dat geboren werd op de trouwdag van Willem Alexander en Maxima, komt vandaag haar verjaardag vieren met haar vriendjes, de honden.

Er zijn cadeautjes. Het belangrijkste is een dagboek met een slot. Alleen voor haar. Voor haar alleen. Niks online, niks timeline, geen dagboek voor allen, nee, privacy van de pen op papier. Ze schrijft meteen haar naam, heel netjes en voorzichtig, op de eerste pagina. We maken een foto, voor facebook natuurlijk. Niets doet het beter dan een plaatje met een kind. De 'vind-ik-leuk' reacties stromen binnen.

Buiten schaatsen en sleeën mensen over de parkvijver. Het is een late winter dit jaar, maar welkom te zien aan het enthousiasme waarmee Nederland massaal trendt op ijsvertier. Ieder publiceert op facebook plaatjes soortgelijk aan die vorig jaar en het jaar daarvoor ook al menig profiel sierden; winterwonderland in het bos, op de straat, langs de rivieren. De 'vind-ik-leuk' reacties stromen binnen.

Het net niet meer jarige meisje trekt haar muts ver over haar oren, ze gaat haar belofte aan de honden inlossen en laat zich voorttrekken over de glibberige stoep, op naar het park - waar kinderen en hun ouders voorzichtig de schaatsen uitproberen. Weer goed voor een prachtig kiekje: een hond die een slee aanvoert. Dat doet het goed. Vind ik leuk.

Een paar kilometer verderop beraamt Narcissus een politieke coup. Met een glas witte wijn in zijn linkerhand, sigaar rechts, springt hij opgewonden door zijn tot paleis omgedoopte rijtjeswoning. Sommigen verklaren hem voor gek en staan klaar met de dwangbuis. Anderen zeggen dat hij een crimineel is en hebben de boeien in de aanslag. Derden liften mee op zijn lef, waarmee hij al zingend de nationale pers haalt. Het is warm en rokerig in de keuken die het hart van de nieuwe democratie moet worden. Mensen met flessen wijn staan voor de deur te wachten om audiëntie te doen en zich te vermaken, terwijl de aanstormende koning der machtelozen glazen kapot slaat op de keukenvloer. Zijn communicatie kanaal: facebook. En zijn vrienden reageren: Vind ik leuk. Niemand die hem tegen zichzelf beschermt.

De nieuwe tijdlijn van facebook geeft meer ruimte aan plaatjes en 'personificatie'. Google probeert hetzelfde met de aankomende privacy reglementen. Voor uw en mijn gemak selecteert Google wat wij interessant vinden. Scheelt een hoop oninteressante zoekresultaten en genereert vooral interessante reclame-inkomsten voor de zoekmachine die zowat wereldwijd een monopolie heeft.

En wij, wij krijgen wat we verdienen, een semi-transparant internet dat ogenschijnlijk democratisch is, maar vooral de belangen van multinationals en de heersende orde beschermt (waarvan ACTA) terwijl we ons gelukkig voelen met onze neuzelarijen en ons niet, nooit en nergens echt druk over hoeven te maken. Engagement met de druk op een knop. Reageren op het nieuws dat de zoekmachine voor ons selecteert, terwijl Twitter ervoor zorgt dat onwettige informatie ons niet bereikt. Gemakkelijk, vanuit de luie stoel. Vind ik leuk.

Dan heeft het meisje van tien het toch beter begrepen, zij wil een dagboek met een slot, alleen voor haarzelf, om in de privacy van haar kamer haar geheimen, gedachten, prille liefdes, wensen en zorgen mee te delen. En alles, werkelijk alles, op te schrijven wat in haar hoofd opkomt. Zonder na te denken over de auteursrechten van Disney tekent ze Mickey Mouse na, schrijft een gedicht over en parafraseert Carry Slee 'Hoe overleef ik 'vind ik leuk'?

###

donderdag 12 januari 2012

Stop Assad! No more killing in Syria - a petition from Avaaz

Just signed a petition and accordingly sent an email to Russian's president, Mr Medvedev, to stop Syria's bloodshed NOW. Think it is time the world's leaders come to understand that they are there for us instead of vice versa. Should you want to join the petition, here is the link.

Dear Mr Medvedev,
As you probably acknowledge by now: Ancient oppressive politics are past time. People, individuals, have become mature, independent and are connected. We, the people of the Earth, will no longer accept slaughter, oppression or slavery. Nowhere on this planet. We are perfectly capable of deciding for ourselves what is right. Our leaders need to be our servants and good democratic guides.
If not we will topple them. Just like that, without violence - we are fed up with violence - but stronger then any dictators' army. The killing in Syria has to end NOW. The regime of Assad needs to be prosecuted for its crimes, and it will with or without other politicians' consent. Russia's leaders too will encounter the power of the people, soft, persistent and effective. Do not chose the wrong side. Wishing you all the wisdom and humanity required for your job

Sincerly, Caro Sicking


image: Avaaz.org Arrest Syria's torturers

###

maandag 9 januari 2012

De Verloren Zoon

Joost Sicking, de Verloren Zoon, detail,
potlood op papier, 1967 Achmea collectie
Jeroen Bosch schilderde de Verloren Zoon rond 1500. Joost zocht zijn schildersroots rond 1965 rondom hetzelfde thema. Vandaag kwam onze Verloren Zoon thuis. Hij had olifanten bereden en was ervan af geworpen, zo'n 3 meter naar beneden. En toen weer omhoog geklommen, op de rug van de gigant. Hij had tijgers geaaid en meisjes getemd. Meisjes met wie hij een balanceer act opvoerde voor een goed betalend publiek.
De Verloren Zoon kwam thuis als een overwinnaar van wel getrimde koningspoedels met de geur van circusstallen in zijn neus en haar. Hij blaakte. Zelfvertrouwen zwol in de getrainde biceps. Voor hem geen grenzen. Niet meer. Nooit meer. Hij had een poot van de tijger gekregen, dociel, met grote bruine ogen in de oranje met zwart gestreepte vacht, flonkerend waren die ogen, en gevangen in de kooi van de menner. Flonkerend zijn ook weer de ogen van de Verloren Zoon, gevangen in de kooi van regelgeving die zegt dat hij hier niet mag zijn. Hij laat zich niet meer vangen. Hij is vrij.
Wie zegt dat Jeroen Bosch een zwerver schilderde, heeft het mis. Bosch schilderde een vrij man. Joost ook. Joost is de opa van de Verloren Zoon die hij nooit gekend heeft.

Voor 'de Verloren Zoon', mixed media, 200x200cm, 1967/68, klik op de link Joost Sicking

###

woensdag 4 januari 2012

Komen in blauw, gaan in rood

Gisteren moest mijn auto gekeurd worden. Een Peugeot van bijna 20 jaar oud die in mijn ogen de fijnste auto ter wereld is, snel, wendbaar, klein van buiten, groot van binnen. Het is de tweede auto in ons huishouden en, ondanks mijn voorkeur voor de kleine blauwe rakker, gebruiken we het beestje nauwelijks nog zelf. Kinderen met rijbewijs, vrienden en familie rijden er in rond, parkeren verkeerd, overschrijden snelheidslimieten. Kortom, een deelauto avant la lettre waar velen plezier van hebben.

De garage belt terwijl ik met mijn broer en zijn kinderen de honden uitlaat in een waaierig bos met plassen als vijvers op het zandpad. Mijn neefje van zeven laat zich net lachend vallen in de zuigende modder. 'Ooit komt er een eind aan,' zegt autodokter Wim droog. Iets met een doorgeroeste linkerbalk - er zit een gat in de bodem - en nog wat mankementen. Teveel om op te noemen eigenlijk en teveel ook om nog te repareren in termen van hoeveel investeer je in een oude auto.
We laden de honden en kinderen in de andere, eerste, auto voordat een van die vervaarlijk zwiepende en krakende takken op hun hoofd kan vallen. Natte vachten en hete adem walmen tegen de ramen terwijl de modder van de laarzen langzaam droogt op de bekleding. Mijn broer baalt nog meer dan ik. Hij heeft tenslotte de afgelopen twee maanden in dat Peugeotje gereden en is er aan gewend geraakt. 'Hoe moeten we nu terug naar huis, Pap? vraagt zijn dochter angstig.

'Krijg ik nog iets terug voor die auto?' 'Maak je geen illusie,' zegt Wim. 'Die Volvo daar, is helemaal goed en die verkoop ik voor tweehonderd Euro. 'Tweehonderd?' Mijn broer wordt wakker. 'Mag ik er een stukje in rijden?'
Een uur later is hij de eigenaar van 'Meneer Bob', zoals de kinderen de bak noemen.
Mijn nichtje is opgetogen over het avontuur: 'We komen in een blauwe auto en gaan terug in een rode' 'Ja,' antwoordt mijn broer, 'en als deze gekeurd moet worden, ruilen we 'm gewoon om voor een gele.' Hij grijnst er nogal cynisch bij. Gek dat het goedkoper is om een andere auto te kopen dan om je eigen auto te repareren.

'Door het fietsenplan van mijn werkgever is het voor mij voordeliger om een nieuwe fiets te kopen, dan de oude naar de fietsenmaker te brengen,' oppert een vriend wat later. Hetzelfde geldt voor computers, tv's, frituurpannen in december, voor winterjassen waarvan de rits vastgelopen is. Kortom, kopen, kopen, kopen om te bezuinigen.

###

dinsdag 3 januari 2012

Alles kan anders zijn #WatdeHel!

Ik wil schrijven. Waarover? Doet er niet toe. Michel Seuphor zei het me twintig jaar geleden al. ‘Je bent er klaar voor’.
Het verhaal over de Jasmijn Revolutie wordt steeds rijker en dringt zich op. Nog niet helemaal klaar voor de eerste zin. Het is een verhaal als een Amaryllis, alles zit in de bol en je ziet de bloem groeien. Iedere dag, ongeduldig om te bloeien. Het duwt zich naar voren, gaat alles beheersen, steeds houd ik het tegen. En, ben er voortdurend mee bezig. Wie is die vrouw? Die NL journaliste die de verkiezingen in Tunesië gaat verslaan? Is ze vrijgezel? Minnares van een getrouwde man? Dat was ze. Nu lijkt ze meer op een echtgenote met een zoon? Dan krijgt de man ook meer karakter.
Verhalen trekken door je hoofd als het leven. Alles kan anders zijn.
Tot de eerste zin. Dan wordt het bepaald. Dan is het.
Woorden zetten de zinnen, componeren de betekenis en ineens staat alles zwart op wit, terwijl het ook wit op zwart had kunnen zijn. Of rood op groen. Whatever. Ineens is het voorbij, want de belofte is opgesloten in iets vasts, concreet. Er is een begin en een midden. Er is een einde. Kut.
Wat begon als een ontdekking is een vaststaand feit geworden. Woorden, zinnen, opvolging, compositie, allemaal leggen ze vast. Een revolutie begint met hoop. Hoop op een betere wereld, op een beter leven. Dan komt er een constitutie, de ijzeren grondwet en zodra die is geschreven gaat het leven gewoon door, tot de volgende revolutie. De grandeur zit in de revolutie, in de Hoop, in de wanorde waarin iets kan worden wat nog niet is. Frank zou zeggen: deconstructie, ontregeling. In de chaos vindt de mens zijn/haar ( sociaal gewenste /, ben tenslotte een vrouw) raison d’être. Het ongeschreven verhaal is de wildcard. Want alles kan anders zijn.


###